Co kde hlásit při změnách v provozování živnosti

Podnikání není statické – firmy rostou, mění se sídla, přibývají provozovny, mění se název nebo třeba odpovědný zástupce. Každá taková změna ale znamená i povinnost informovat úřady, a to nejčastěji živnostenský úřad, obchodní rejstřík, finanční úřad, ČSSZ a zdravotní pojišťovnu. Co, kdy a komu nahlásit, abyste předešli problémům nebo sankcím?

1. Změna údajů v živnostenském rejstříku

Pokud dojde ke změnám v základních údajích, které jsou uvedeny v živnostenském listu, je třeba to nahlásit živnostenskému úřadu, přičemž změny v osobních údajích se propisují automaticky z registru obyvatel a změny údajů v obchodním rejstříku se propisují do živnostenského rejstříku také automaticky. Živnostenský úřad není místně příslušný, lze tedy žádost podat na kterýkoli.

Typické případy:
Kam hlásit:

Živnostenský úřad – osobně nebo elektronicky přes portál rzp.cz.

Do kdy:

Do 15 dnů od změny, u přerušení nebo ukončení živnosti předem nebo nejpozději v den podání žádosti.

Poplatek:
  • rozšíření předmětu podnikání – 500 Kč
  • obnovení živnostenského listu – 100 Kč
  • ostatní změny – zdarma

2. Registrace v obchodním rejstříku

Zde je třeba upozornit, že z obchodního rejstříku se změny propisují automaticky do živnostenského listu, ale obráceně to neplatí. Tedy, pokud provedete změny v rejstříku živnostenském, je nutno o zápis do obchodního rejstříku požádat. Na druhou stranu se to týká pouze změn v provozování živnosti právnické osoby.

Pro zápis nové živnosti do obchodního rejstříku, je nutno, aby byla uvedena ve společenské smlouvě. Pokud tam je, stačí požádat o její zápis s odkazem na živnostenský rejstřík. Pokud ne, je nutno u notáře svolat valnou hromadu resp. podepsat rozhodnutí jediného společníka os cílem rozšířit předmět podnikání a následně jej zapsat do obchodního rejstříku

Kam hlásit:

Obchodní rejstřík – elektronicky přes portál https://or.justice.cz/ias/ui/podani

Do kdy:

Zákon říká, že bez zbytečného odkladu.

 Poplatek:
  • registrace změny přímo v obchodním rejstříku – 2.000 Kč
  • registrace změny notářem – platba notáři dle tarifu notářské komory + poplatek rejstříku – 1.000 Kč

 3. Oznámení finančnímu úřadu

Finanční úřad se o většině změn dozví přes obchodní nebo živnostenský úřad (jsou napojeny přes tzv. jednotný registrační formulář – JRF). Ovšem následující změny je nutno hlásit přímo finančnímu úřadu:

  •         změna bankovního účtu (u plátců DPH),
  •         změna způsobu zdanění (např. přechod na paušální daň)
Kam hlásit:

příslušný finanční úřad – datovou schránkou, osobně nebo přes portál mojedane.cz.

 Do kdy:

– zpravidla do 8 dnů od změny (u registrace k DPH platí specifické lhůty).

 4. Česká správa sociálního zabezpečení (ČSSZ)

I Česká správa sociálního zabezpečení je propojena jednotným registračním formulářem, a tedy se dozví většinu změn automaticky. Doporučujeme však si ověřit, že změny byly v její databázi opravdu zaznamenány (aby nedošlo k problémům např. při odchodu do důchodu). ČSSZ je místně příslušná dle místa podnikání.

 5. Zdravotní pojišťovna

Podnikatel má povinnost informovat svoji zdravotní pojišťovnu o změnách, které se týkají jeho statusu plátce pojistného. Zdravotní pojišťovny jsou také napojeny na jednotný registrační formulář, ovšem stejně jako u ČSSZ doporučujeme si ověřit, že změny byly skutečně zaznamenány.

 6. Další úřady a instituce

V některých případech je nutné hlásit změny i dalším subjektům:

  •         Úřad práce – pokud jste zaměstnavatel a měníte sídlo nebo název firmy,
  •         Celní úřad – např. u podnikání s kontrolovaným zbožím (alkohol, pohonné hmoty),
  •         Komunální úřady – při změně místa provozovny může být třeba znovu řešit souhlas s užíváním prostor nebo poplatky za odpad.

 

Změny v podnikání jsou běžnou součástí růstu a vývoje. Důležité je na ně nezapomenout včas reagovat i vůči úřadům, aby nevznikly zbytečné komplikace nebo sankce. Pokud si nejste jisti, co vše se musí nahlásit, můžete se obrátit na specializovanou společnost, která změny registruje na všech dotčených institucích.