Co kde hlásit při změnách v provozování živnosti
Podnikání není statické – firmy rostou, mění se sídla, přibývají provozovny, mění se název nebo třeba odpovědný zástupce. Každá taková změna ale znamená i povinnost informovat úřady, a to nejčastěji živnostenský úřad, obchodní rejstřík, finanční úřad, ČSSZ a zdravotní pojišťovnu. Co, kdy a komu nahlásit, abyste předešli problémům nebo sankcím?
1. Změna údajů v živnostenském rejstříku
Pokud dojde ke změnám v základních údajích, které jsou uvedeny v živnostenském listu, je třeba to nahlásit živnostenskému úřadu, přičemž změny v osobních údajích se propisují automaticky z registru obyvatel a změny údajů v obchodním rejstříku se propisují do živnostenského rejstříku také automaticky. Živnostenský úřad není místně příslušný, lze tedy žádost podat na kterýkoli.
Typické případy:
- změna adresy sídla podnikání (fyzická osoba doloží souhlas majitele nemovitosti, u právnických osob se propisuje přímo z obchodního rejstříku),
- změna adresy provozovny,
- změna oboru podnikání
-
- např. rozšíření o další živnosti volné – viz https://www.profi-kancelar.cz/zalozeni-sro-zivnosti/ – 1,
- registrace nové řemeslné živnosti – https://www.profi-kancelar.cz/zalozeni-sro-zivnosti/ – 2
- registrace nové vázané živnosti – https://www.profi-kancelar.cz/zalozeni-sro-zivnosti/ – 3
- registrace nové koncesované živnosti – https://www.profi-kancelar.cz/zalozeni-sro-zivnosti/ – 4
-
- změna odpovědného zástupce u vázané nebo řemeslné živnosti,
- změna obchodního jména firmy se propisuje z obchodního rejstříku
- změna příjmení podnikatele nebo člena statutárního orgánu (např. po svatbě) se propisuje z rejstříku obyvatel,
- ukončení / přerušení / obnovení podnikání.
Kam hlásit:
Živnostenský úřad – osobně nebo elektronicky přes portál rzp.cz.
Do kdy:
Do 15 dnů od změny, u přerušení nebo ukončení živnosti předem nebo nejpozději v den podání žádosti.
Poplatek:
- rozšíření předmětu podnikání – 500 Kč
- obnovení živnostenského listu – 100 Kč
- ostatní změny – zdarma
2. Registrace v obchodním rejstříku
Zde je třeba upozornit, že z obchodního rejstříku se změny propisují automaticky do živnostenského listu, ale obráceně to neplatí. Tedy, pokud provedete změny v rejstříku živnostenském, je nutno o zápis do obchodního rejstříku požádat. Na druhou stranu se to týká pouze změn v provozování živnosti právnické osoby.
Pro zápis nové živnosti do obchodního rejstříku, je nutno, aby byla uvedena ve společenské smlouvě. Pokud tam je, stačí požádat o její zápis s odkazem na živnostenský rejstřík. Pokud ne, je nutno u notáře svolat valnou hromadu resp. podepsat rozhodnutí jediného společníka os cílem rozšířit předmět podnikání a následně jej zapsat do obchodního rejstříku
Kam hlásit:
Obchodní rejstřík – elektronicky přes portál https://or.justice.cz/ias/ui/podani
Do kdy:
Zákon říká, že bez zbytečného odkladu.
Poplatek:
- registrace změny přímo v obchodním rejstříku – 2.000 Kč
- registrace změny notářem – platba notáři dle tarifu notářské komory + poplatek rejstříku – 1.000 Kč
3. Oznámení finančnímu úřadu
Finanční úřad se o většině změn dozví přes obchodní nebo živnostenský úřad (jsou napojeny přes tzv. jednotný registrační formulář – JRF). Ovšem následující změny je nutno hlásit přímo finančnímu úřadu:
- změna bankovního účtu (u plátců DPH),
- změna způsobu zdanění (např. přechod na paušální daň)
Kam hlásit:
– příslušný finanční úřad – datovou schránkou, osobně nebo přes portál mojedane.cz.
Do kdy:
– zpravidla do 8 dnů od změny (u registrace k DPH platí specifické lhůty).
4. Česká správa sociálního zabezpečení (ČSSZ)
I Česká správa sociálního zabezpečení je propojena jednotným registračním formulářem, a tedy se dozví většinu změn automaticky. Doporučujeme však si ověřit, že změny byly v její databázi opravdu zaznamenány (aby nedošlo k problémům např. při odchodu do důchodu). ČSSZ je místně příslušná dle místa podnikání.
5. Zdravotní pojišťovna
Podnikatel má povinnost informovat svoji zdravotní pojišťovnu o změnách, které se týkají jeho statusu plátce pojistného. Zdravotní pojišťovny jsou také napojeny na jednotný registrační formulář, ovšem stejně jako u ČSSZ doporučujeme si ověřit, že změny byly skutečně zaznamenány.
6. Další úřady a instituce
V některých případech je nutné hlásit změny i dalším subjektům:
- Úřad práce – pokud jste zaměstnavatel a měníte sídlo nebo název firmy,
- Celní úřad – např. u podnikání s kontrolovaným zbožím (alkohol, pohonné hmoty),
- Komunální úřady – při změně místa provozovny může být třeba znovu řešit souhlas s užíváním prostor nebo poplatky za odpad.
Změny v podnikání jsou běžnou součástí růstu a vývoje. Důležité je na ně nezapomenout včas reagovat i vůči úřadům, aby nevznikly zbytečné komplikace nebo sankce. Pokud si nejste jisti, co vše se musí nahlásit, můžete se obrátit na specializovanou společnost, která změny registruje na všech dotčených institucích.